ارز دیجیتال چیست

چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۹۹

ارز دیجیتال چیست؟

 

تصور کنید که در کنار بنیانگذاران Hotmail ،Google و Amazon، پتانسیل اینترنت را در اواسط دهه 1990 درک می‌کردید. در نهایت شرکت های آنها بخش های عظیمی از اقتصاد ما را بر هم زدند و شیوه زندگی ما را تغییر دادند. از نظر تاریخی، چنین فرصت هایی هر یک یا دو دهه یکبار به دست می آیند.

اگر آن زمان اینترنت را درک می کردید، می توانستید خود در موقعیت خوبی قرار دهید تا از رشد آن بهره مند شوید، اما شاید فرصت را از دست داده باشید.

دو دهه بعد، فرصت بزرگ بعدی نمایان می شود. سرمایه داران ریسک پذیر مشهور جهان، مارک آندرسن، تیم دراپر، پیتر تیل خبر از ورود ارزهای دیجیتال Web3.0 می‌دهند، آنها صرفا در مورد بیت کوین صحبت نمی‌کنند، بلکه صحبت در مورد کل اقتصاد رمزنگاری شده است.

مطمئنا، کاربرد امروزه اصلی آن بر حسب حدس و گمان ها است، اما اینترنت در سال دهه 1990 نیز چنین بود. اقتصاد جدیدی که ارزهای دیجیتال به واسطه تعامل نظیر به نظیر ارائه می دهند، هزینه واسطه ها، مقاومت در برابر سانسور و پرداخت های خرد بسیار کلان را حذف می کند. و در این حین درک ارزهایی غیر از بیت کوین و اتریوم بسیار حائز اهمیت است، زیرا کل اقتصاد رمزنگاری شده بر پیشرفت ما تأثیر می گذارد.

ارز دیجیتال یا cryptocurrency ها نوعی دارایی با ویژگی اصلی غیرمتمرکز بودن هستند، که برای شفافیت و تغییرناپذیری در بستر شبکه وسیع و گسترده بلاک چین تبادل می شوند.

هدف ارز دیجیتال کاهش تقلب و ممانعت از جعل و کلاه برداریست زیرا عملیات تراکنش با ارز دیجیتال نیاز به کلیدهای عمومی و خصوصی زیادی دارد. همچنین بدون واسطه بودن معاملات این ارزها، آنها را به گزینه مناسبی برای تبادل و سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

 

داستان تولد ارز دیجیتال

همیشه با بررسی تاریخچه هر فناوری میتوان به آینده آن پی برد. تاریخچه پیدایش ارزهای دیجیتال را میتوان تا دهه 70 میلادی دنبال کرد. یکی از مهمترین دلایل حرکت به سمت این نوع ارزها، ترس از  افزایش نظارت دولت‌ها بر تبادلات مالی در آینده بود،

اما پیدایش اصلی ارزهای دیجیتال را میتوان در دهه 90 میلادی توسط شرکت دیجی‌کش دانست. این شرکت بستری برای بانک‌ها فراهم کرد تا قابلیت انتقال ارزش الکترونیکی داشته باشند.

این ارزها تا سال 2009 و تا پیش از پیدایش بیت‌کوین همه‌گیر نبودند و افراد مانند امروز به دنبال سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال همانند خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین و غیره نبودند اما امروزه شاهد رشد چشمگیر و تنوع آنها هستیم تا جایی که به اصلی جدایی‌ناپذیر در تبادلات مالی جهان تبدیل شده‌اند.

 

نحوه کارکرد ارز دیجیتال

ارز دیجیتال هیچگونه حضور فیزیکی ندارد، و تنها می‌توان از طریق کیف پول‌های:

  1. نرم افزاری مانند نصب روی موبایل و کامپیوتر
  2. سخت‌افزاری مشابه فلش مموری

  آنها را تبادل کرد.

 

برای بهتر متوجه شدن سازوکار این ارزها، میخواهیم ارز دیجیتال را مشابه پول‌های فیزیکی رایج در نظر بگیریم تا راحت‌تر با اصطلاحات آن‌ها آشنا شویم.

    1. کیف پول نرم افزاری حساب بانکی شماست
    2. آدرس ارز دیجیتال شماره حساب شماست
    3. بلاک چین سیستم بانکی است

مزایای ارز دیجیتال

دلایلی که موجب می شود تا ارز دیجیتال در دنیای امروز بسیار کارامد باشد می تواند شامل موارد زیر شود:

-یک دسترسی بی حد و مرز به شما می دهد: دسترسی بدون مرز نه تنها به معنای بین المللی بودن ارز دیجیتال است، بلکه بدان معنا می باشد که به آن معنا است که شما می توانید از سرمایه دیجیتال خود در هر کجای دنیا و هر کشوری که می باشید می توانید آن را با پول رایج در همان کشور تعویض نمایید. بنابراین دیگر نیاز نیست تا پیش از مسافرت دغدغه تبدیل واحد پول را نیز داشته باشید.

-ارز دیجیتال توسط دولت ها کنترل نمی شود: یکی از خصوصیت ‌های این نوع ارز این است که توسط دولت های داخلی یا خارجی ارزش گذاری نمی شوند. این موضوع می تواند اهمیت فراوانی در کشورهایی نظیر ایران که قیمت ارزهایی نظیر دلار همواره در نوسان است، برخوردار باشد.

-معاملات شفاف و واضح اند: این مسئله که معاملات ارز دیجیتال از شفافیت برخوردارند یکی از قابلیت‌هایی است که می توان گفت شاید در هیچ کدام از بازارهای مالی دیگر قابل دستیابی نباشد. کاربران با مراجعه کردن به صرافی‌های آنلاین یا پلتفرم‌های مختلف از تمام جزئیات و حجم معاملاتی که در سراسر جهان رخ می‌دهند، باخبر شوند که چیزی شبیه به عملکرد بازارهای بورس می باشد.

نحوه ارزش گذاری در ارز دیجیتال به طور کامل مبتنی بر عرضه و تقاضای کاربران تعیین می‌گردد و هیچگونه تاثیرپذیری از روابط بین کشورها و سیاست گذاری دولت ها ندارد و پشتوانه هیچکدام از این نوع ارزها دولتی نمی باشند.



  • ارز دیجیتال,
  • دیجی پول,
  • پرفکت مانی,
  • خرید پرفکت مانی,

{{-- --}}